• Organizations | Community | Activities

    Tanda Kesesatan Dlm Perubatan Tradisional



    Kebanyakan daripada orang-orang Melayu sangat mempercayai Bomoh sehingga mereka tidak dapat membezakan di antara Bomoh yang hak dan yang batil (yang menggunakan pertolongan Khadam dalam pengubatan mereka).

    Keadaan ini berlaku kerana mereka jahil tentang ajaran Islam yang sebenarnya, oleh itu mereka mudah di tipu oleh lakunan yang dimainkan oleh Bomoh palsu ini. Sebagai panduan
    diperturunkan serba ringkas contoh-contoh Bomoh yang menggunakan
    pertolongan khadam dalam pengubatan mereka.

    Antara tanda-tanda tersebut dapat kita lihat melalui salah satu dari perkara-perkara berikut, antaranya :-

    a. Cara berpakaian semasa mereka berjampi

    Biasanya semasa berjampi Bomoh atau Pawang yang bersahabat dengan khadam ini memakai pakaian khas, antaranya seperti :-

    i. Memakai baju dan seluar yang bewarna hitam dengan melilit kain
    hitam di kepala atau memakai tengkolok bewarna hitam dan sebagainya.

    ii. Memakai jubah. Kadangkala bewarna putih dan kebiasaanya bewarna
    kuning, kononnya dia dari keturunan raja. Terdapat juga yang memakai
    jubah hijau kononnya beliau bersahabat dengan Jin Islam.

    iii. Terdapat juga yang berpakaian baju Melayu, berkain pelikat dan
    bersongkok atau berketayap.

    iv. Ada juga yang berambut panjang, yang kononnya beliau berketurunan dari Jawa, Sumatera dan sebagainya.

    b. Mengubat Pesakit dengan Cara Menurun atau Menyelap.

    Sebelum menurun biasanya Bomoh akan membaca beberapa serapah, jampi atau mentera tertentu dan ada kalanya membaca ayat-ayat suci Al-Quran. Terdapat juga yang memegang keris dan mengasapkanya pada asap kemian. Dalam beberapa saat sahaja masuklah Jin ke dalam tubuh Bomoh tersebut. Ada yang mengeletar, ada yang berguling-guling dan sebagainya, ketika di masuki oleh Jin khadam mereka itu.

    Suara dan raut wajah mereka juga akan bertukar. Sesetengahnya kelihatan sangat tua dan berkedut, manakala suara mereka juga terketar-ketar dan sangat perlahan dan adakalanya susah untuk di fahami, ini kerana Jin sahabat mereka itu sudah tua. Matanya kadang-kala pejam dan suka tunduk ke bawah. Suara juga sudah berubah dan
    mengikut jenis dan dari tempat mana Jin itu berasal. Kalau Indonesia, ia akan bercakap bahasa Indonesia atau bahasa Jawa, begitulah seterusnya. Biasanya ucapan Jin tersebut di mulai dengan katanya ” Assalamualaikum, apa hajat cucu ku datang ke mari /
    memanggil ku ? ”

    c. Tanpa Menurun / Menyelap

    Terdapat juga Bomoh yang mempunyai khadam daripada gulungan Jin yang memanggil Jin khadam mereka tanpa menurun. Cara rawatan tersebut dapat dilakukan dengan berbagai cara antaranya :-

    a. Dengan meletakkan air, limau dan sintuk atau barang-barang lain yang difikirkan perlu di hadapannya.

    b. Terdapat juga Bomoh jenis ini yang menilik terlebih dahulu, seperti dengan menggunakan limau dan menggolekkanya atau membelahnya
    kemudian dilepaskan kedalam air dan melihat limau tersebut samada terbalik atau tertiarap. Mereka juga kadangkala menggunakan mangkuk putih yang diisikan dengan air sambil menilik dan membuat ramalan. Terdapat juga Bomoh yang menggunakan jarum yang diletakkan di atas air dan jarum tersebut akan berpusing dan sebagainya.

    d. Membelah Batin.

    Pertolongan daripada khadam juga digunakan oleh Bomoh-Bomoh yang dapat membelah batin pesakitnya tanpa menggunakan sebarang alatan pembedahan seperti pisau dan sebagainya. Walaupun kadang-kala Bomoh jenis ini juga menggunakan pisau tetapi tiada kesan luka yang dapat di lihat di badan pesakit. Pesakit akan merasai seolah-
    olah seperti di bedah dan dapat merasai kesan darah dan sebagainya.
    Setelah selesai melakukan pembedahan batin ini, Bomoh tersebut biasanya akan menggunakan daun sireh atau limau nipis untuk menyempurnakan pembedahan ghaibnya.

    Sebenarnya kita boleh menggunakan Khadam dalam melakukan pekerjaan
    kita dengan syarat-syarat berikut, antaranya :-

    1. Tidak terikat dengan mana-mana syarat daripada Khadam

    2. Tidak menggunakan Tanasukh Aruah ( Menurun )

    3. Kelakuan yang tidak menyalahi syarak ketika melakukan rawatan

    4. Perawat telah mantap pegangan dan kefahaman Akidah, Akhlak dan
    Syariat.

    Sebenarnya tidaklah salah jika kita ingin menjadi Bomoh, Dukun atau Mak Bidan, malahan Islam juga menggalakkan umatnya menceburi bidang perubatan tersebut, kerana bidang tersebut merupakan salah satu daripada Fardhu Kifayah tetapi biarlah cara dan amalan serta kaedahnya itu merupakan sesuatu yang diharuskan oleh syarak dengan
    mengikuti contoh yang telah di tunjukkan oleh Nabi Muhammad s.a.w,
    bukannya yang di terima melalui mimpi, menggunakan pertolongan khadam yang terdiri daripada para Jin dan sebagainya.

    (Sedutan dari rencana oleh Hj.Ahmad bin Che Din)


    0 comments:

    Followers

     

    Meet The Author

    Soon

    Visitor